..::Tuning::..
Tuning techniczny
Motorower Ogar 200 posiada 3-biegowy silnik zapożyczony z Jawy 50 Mustang. Silnik ten po sprowadzeniu zza granicy został stłumiony aby dostosowac jego osiągi do wymogów przepisów drogowych. Teraz, gdy tamte czasy minęły, a nowoszescne firmy motocyklowe produkują silniki o pojemności 50 cm3 rozwijające prędkosci do 120 km/h, warto pokusić się o oddławienie i podrasowanie silnika Ogara. Poniżej postaram się przybliżyć zabiegi umożliwiajace wykonanie w.w. przeróbek.
"Oddławianie" silnika
kolektor wydechowy został wydłużony - można go skrócić o 10 cm tak, aby wchodził do tłumika na 3-4cm (otrzymałem w ten sposób lepsze przyspieszenie) |
 |
dopasowujemy kolanko gaźnika - zdławione silniki posiadają mały otwór, który należy rozpiłować, dopasować do gaźnika, a nastepnie wypolerować |
 |
jedną z łatwiejszych przeróbek silnika jest modyfikacja tłoka - skracamy górną nóżkę tłoka (od strony gaźnika) o 1 mm (nie więcej) i wyrównujemy krawędzie od wewnątrz tak jak na zdjęciu i polerujemy na lusterko... co to daje ? większe przyspieszenie i trochę więcej mocy (tłok zmodyfikowany to oczywiście ten po prawej stronie zdjęcia), przeróbka ta jest czasochłonna i wymagająca precyzji, używamy pilników i papieru ściernego o różnej grubości |
 |
stosujemy dysze o większym przelocie: 68, 70 (nie radze samemu zwiększać przelotu starej dyszy bo łatwo żeby coś poszło nie tak jak ma) |
 |
można również ustawić zapłon 2 mm przed GMP, lecz dla różnych silników najlepsze ustawienia wyprzedzenia zapłonu mogą być różne - najlepiej samemu dopasować wyprzedzenie na drodze eksperymentów (metoda prób i błędów) |
 |
wymiana zębatki zdawczej na większą spowoduje zwiększenie Vmax, lecz obniżenie przyspieszenia - polecam zębatkę 13-zębową (tak na marginesie, na ten wielofrez pasuje również zębatka od WSK, ale może ona być za duża i nie mieścić się w deklu lub motor będzie za słaby) |
 |
Podnoszenie sprawności silnika
- najłatwiejszą opcją jest zamontowanie cylindra 60 cm3 lub zrobienie szlifu starego cylindra
- sportowy tłumik od Simsona - mi przypadł do gustu i dodał powera
- wymiana gaźnika Jikov na gaźnik od Simsona
- uszczelnienie skrzyni korbowej
- dopasowanie i wyrównanie połączenia kanałów cylindra ze skrzynią korbową
- splanowanie głowicy (należy uważać by nie przesadzić - inaczej tłok będzie uderzał o elektrodę świecy)
- zastosowanie podwójnego wydechu - zmniejszy to głośność motora i spowoduje lepszy przepływ spalin
przeróbki forumowicza irosz
- głowica leciutko splanowana
- cylinder z allegro na 60 cm3
- nóżki tłoka zeszlifowane o 3,5 mm
- filtr stożkowy
- otwory w dyszach powiększone
- nowe łożyska
- zębatka z przodu po przeróbkach na tokarce 10-zębna ze starego simka na pedały
- z tyłu zębatka 12 zębów mniej niż oryginalna
- opony jak w ścigaczu 17" 1/2
- wał po regeneracji
Ostatnio dowiedziałem się również, że można odchudzić wał, najlepiej u dobrego tokarza oszlifowując go z obu stron o 2 mm, zastosować kondensator z Żuka i jeździć na świecach przeznaczonych do samochodów z instalacją gazową (konieczna redukcja na świece z długim gwintem). Hardcor'owcy mogą pokusić się także o zrobienie suchego sprzęgła...
|