Romet-Tunnig.prv.pl
Menu
Menu_2
Linki

..::Tuning::..

Tuning techniczny

Motorower Ogar 200 posiada 3-biegowy silnik zapożyczony z Jawy 50 Mustang. Silnik ten po sprowadzeniu zza granicy został stłumiony aby dostosowac jego osiągi do wymogów przepisów drogowych. Teraz, gdy tamte czasy minęły, a nowoszescne firmy motocyklowe produkują silniki o pojemności 50 cm3 rozwijające prędkosci do 120 km/h, warto pokusić się o oddławienie i podrasowanie silnika Ogara. Poniżej postaram się przybliżyć zabiegi umożliwiajace wykonanie w.w. przeróbek.

"Oddławianie" silnika

kolektor wydechowy został wydłużony - można go skrócić o 10 cm tak, aby wchodził do tłumika na 3-4cm (otrzymałem w ten sposób lepsze przyspieszenie)

 

dopasowujemy kolanko gaźnika - zdławione silniki posiadają mały otwór, który należy rozpiłować, dopasować do gaźnika, a nastepnie wypolerować

jedną z łatwiejszych przeróbek silnika jest modyfikacja tłoka - skracamy górną nóżkę tłoka (od strony gaźnika) o 1 mm (nie więcej) i wyrównujemy krawędzie od wewnątrz tak jak na zdjęciu i polerujemy na lusterko... co to daje ? większe przyspieszenie i trochę więcej mocy (tłok zmodyfikowany to oczywiście ten po prawej stronie zdjęcia), przeróbka ta jest czasochłonna i wymagająca precyzji, używamy pilników i papieru ściernego o różnej grubości

stosujemy dysze o większym przelocie: 68, 70 (nie radze samemu zwiększać przelotu starej dyszy bo łatwo żeby coś poszło nie tak jak ma)

 

można również ustawić zapłon 2 mm przed GMP, lecz dla różnych silników najlepsze ustawienia wyprzedzenia zapłonu mogą być różne - najlepiej samemu dopasować wyprzedzenie na drodze eksperymentów (metoda prób i błędów)

 

wymiana zębatki zdawczej na większą spowoduje zwiększenie Vmax, lecz obniżenie przyspieszenia - polecam zębatkę 13-zębową (tak na marginesie, na ten wielofrez pasuje również zębatka od WSK, ale może ona być za duża i nie mieścić się w deklu lub motor będzie za słaby)

 

Podnoszenie sprawności silnika

  • najłatwiejszą opcją jest zamontowanie cylindra 60 cm3 lub zrobienie szlifu starego cylindra
  • sportowy tłumik od Simsona - mi przypadł do gustu i dodał powera
  • wymiana gaźnika Jikov na gaźnik od Simsona
  • uszczelnienie skrzyni korbowej
  • dopasowanie i wyrównanie połączenia kanałów cylindra ze skrzynią korbową
  • splanowanie głowicy (należy uważać by nie przesadzić - inaczej tłok będzie uderzał o elektrodę świecy)
  • zastosowanie podwójnego wydechu - zmniejszy to głośność motora i spowoduje lepszy przepływ spalin

przeróbki forumowicza irosz

  • głowica leciutko splanowana
  • cylinder z allegro na 60 cm3
  • nóżki tłoka zeszlifowane o 3,5 mm
  • filtr stożkowy
  • otwory w dyszach powiększone
  • nowe łożyska
  • zębatka z przodu po przeróbkach na tokarce 10-zębna ze starego simka na pedały
  • z tyłu zębatka 12 zębów mniej niż oryginalna
  • opony jak w ścigaczu 17" 1/2
  • wał po regeneracji

Ostatnio dowiedziałem się również, że można odchudzić wał, najlepiej u dobrego tokarza oszlifowując go z obu stron o 2 mm, zastosować kondensator z Żuka i jeździć na świecach przeznaczonych do samochodów z instalacją gazową (konieczna redukcja na świece z długim gwintem). Hardcor'owcy mogą pokusić się także o zrobienie suchego sprzęgła...

 

             Statysyki
Sonda
Co myślisz o tym Portalu ? Jest:
 
Piękny
Wspaniały
Cudowny :)